Friday 22 July 2011

Bulan Syaaban Bulan Penuh Kerahmatan

Pendahuluan

Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Diantara hadis yang paling masyhur ialah;

Bahawasanya Nabi SAW paling banyak berpuasa (sunat) dalam bulan Syaaban. Apabila ditanyakan kepada baginda tentang itu, maka baginda pun menjawab: Orang biasa melupakan bulan itu (Syaaban)  yang berada di antara bulan Rejab dan Ramadhan. Ia merupakan bulan yang diangkat segala amalan kepada Tuhan Seluruh Alam dan aku suka jika amalanku diangkat ketika aku berpuasa" (Direkodkan oleh Imam Ahmad dan An-Nasai)

Fadhilat Syaaban

Bulan Syaaban merupakan bulan kedua Rejab yang dipenuhi dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segalan dosa. Pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.


Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:
  • Memperbanyakkan puasa sunat
  • Memperbanyakkan doa, zikir dan selawat kepada Rasulullah S.A.W
  • Memperbanyakkan Bertaubat

PERISTIWA PENTING DI DALAM BULAN SYAABAN
  • Malam Nisfu Syaaban
  • Penukaran Arah Kiblat daripada Baitul Muqaddis kepada Baitullah
  • Peperangan Bani Mustaliq (Muraisi')

Bani Mustaliq ialah salah satu puak dari kaum Yahudi. Mereka telah merancang untuk membunuh Rasulullah SAW dan berita ini di sampaikan kepada Rasulullah SAW oleh seorang sahabat dari puak badwi. peperangan ini dari Madinah. Peristiwa ini terjadi pada bulan Syaaban, 5Hijrah. Pasukan kaum muslimin dapat melumpuhkan pasukan Bani Mustaliq.

sumber: www.al-azim.com@ Bahagian Falak dan Sumber Maklumat, Jabatan Mufti Melaka

No comments:

Post a Comment

Click to Make One